woensdag 17 november 2010

Peak District - Gridstone climbing


Sinds mijn zomer trip in Amerika heb ik een nieuwe uitdaging in het klimmen gevonden. Iets wat mezelf nog meer uit daagt op verschillende vlakken in vergelijking met het sportklimmen dat ik al 11 jaar doe.
Het Trad-klimmen leerde ik in Squamish, Canada, gedurende een maand. Ik deed veel eenvoudige routes en meerdere lengtes en leerde de cams en nuts op de juiste manier te gebruiken, er valt nog steeds veel te leren.


Afgelopen lang weekend vertrok ik ondanks het slechte weer dat voorspeld werd met Florian Castagne, Olivier Vandenbroucke en Laurence naar Peak District (Sheffield) in Engeland.


Na een hevige boottocht met storm op zee kwamen we aan in Dover, van daar reden we met de auto ineens rechtstreeks naar de bekende gridstone van Engeland. We konden verblijven op een boerderij midden in de velden waar Nathan Rosenfeld ondertussen al twee maanden bij Engelse vrienden woont. De dag dat we aankwamen konden we zelf niet meer klimmen door het slechte weer en doordat het er om 16u30 al donker wordt.


De volgende dag bleken we veel geluk te hebben door het droge weer en de vele en harde wind! We trokken vroeg in de ochtend naar de bekende sector "Stanage" die helemaal droog lag door de wind. Deze sector is gelegen op de top van een heuvel en is 2km lang. Keuze genoeg dus!


Ik begon gemakkelijk maar ging al snel een mentaal en fysiek moeilijkere route opzoeken. Hieronder vind je de Britse trad niveaus voor de nieuwelingen, zoals ik, in deze discipline. De eerste dag kon ik een E3 5c (2de poging) en een E3 6a (onsight) klimmen. Geloof het of niet maar dit met dik verzuurde armen aangezien het plaatsen van het trad gear (cams en nuts) weer een heel andere stijl teweeg bracht. De rotsen zijn er helemaal niet hoog, tussen de 8 en de 16 meter. Maar ondanks deze lage hoogte kan je toch zeer gevaarlijk vallen wanneer bijvoorbeeld een van je veiligheid punten uitbreekt of je er gewoonweg niet genoeg kan plaatsen.


Na deze outdoor klimdag besloten we naar Sheffield te gaan voor een plaatselijke Boulder competitie in de grootste blokzaal van Europa, The Climbing Works. In deze zaal klimmen zowat elke avond van de week gemiddeld 50 à 60 klimmers. De kwaliteit van deze zaal is ook uitstekend! Ik was super gemotiveerd en klom bijna alle routes van de wedstrijd waardoor ik ook op de 1ste plaats eindigde! Ik kon ook de moeilijke "Money Boulder" toppen waarmee ik 62.5 pond won om mijn reis al direct mee af te betalen!

Een verslag, resultaten en foto's van deze competitie kan u op volgende links vinden:
Verslag: http://climbingworks.com/blog/2010/11/15/#Round_1_Results_Photos_and_FiveTen_winners

Foto's: http://www.facebook.com/album.php?aid=89879&id=1500104389&saved#!/album.php?aid=89879&id=1500104389&page=3

Resultaten: http://climbingworks.com/download/files/Bouldering_Lge_2010/CW_bouldering_comp_results.pdf

Pour voir un résumé en français sur Climb2Climb: http://www.climb2climb.be/flash-infos/1445-siebe-vanhee-gagne-a-sheffield-

Er was ook wat slechter nieuws voor Laurence die tijdens de competitie haar enkel brak en naar het ziekenhuis moest, hierdoor kon ze spijtig genoeg de dagen erna niet meer klimmen. Maar toch kwam ze de twee volgende dagen op krukken met ons mee naar de rotsen.

De volgende dag was een mooie zonnige dag maar klommen we maar een korte tijd doordat onze slaapzak te warm was in de lange ochtend.





De derde dag was een mentale topdag. Ik en Florian deden enkele VS 4c's solo als opwarming en waren daarna klaar voor het zwaardere werk. Ik deed mijn eerste E4 6a (Usurper) flash en mijn eerste E5 6b (Moonshine) 3de poging.





De E5 was een route van ongeveer 10 meter met een makkelijk begin en de crux 1 meter boven de laatste cam (veiligheidspunt). De crux is een zeer technische beweging waar je met je volledige gewicht op een klein steentje moet opkomen en van een platte verticale barst naar een goede greep moet gaan. Je staat boven je laatste cam en riskeert het dat deze er uitkomt als je valt. Hier mag je zeker niet aan denken als de rubber van je schoen het steentje aan het omhelzen is!


De concentratie die je nodig hebt voor het trad klimmen is voor mij groter dan bij het sportklimmen. Er komen veel meer factoren kijken bij het trad klimmen, namelijk de veiligheid, wanneer en waar plaats ik mijn materiaal. Dit vraagt een goede focus en zeker geen angst!



Deze drie klimdagen waren echt geweldig en leerrijk. Ik zal zeker en vast terug gaan en liefst zo snel mogelijk als het weer een beetje goed is. Ook de omgeving is er prachtig en past echt bij de klimstijl, rustig en stil.
Noodzakelijk voor een goede focus!




De Trad niveau's:




3 comments:

Siebe,

Knappe post man! Zeer mooie foto's en mooi geschreven. Goeie prestatie met die money boulder ook, hihi!
Tot binnenkort eens,
Herman

eila, goe bezig,
ze denken daar in Sheffield dagge ne Fransman ("a French wad") zijd. LOL

groeten,
Jonas

Jah ik zag het ook al! Maar was wat te lui een mail te sturen! :)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More